MarketingWebdesign

De 4 beste tips voor online marketing

3 Mins read

Ben je zelfstandig ondernemer? Dan zit het er dik in dat je een eigen website hebt. Veel bedrijven bieden hun producten en diensten vandaag de dag namelijk op het internet aan. Dit is logisch, want onze samenleving is de laatste jaren steeds meer verschoven van offline naar online. Wanneer je hier als bedrijf de vruchten van wilt plukken, ontkom je niet aan online marketing. Sommige bedrijven zijn hier inmiddels al behoorlijk bekwaam in, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Wil je beginnen met online marketing, maar weet je niet hoe je dit aanpakt? Dan en je hier aan het juiste adres. In deze tekst zetten wij namelijk de 4 beste tips voor online marketing op een rijtje.

1. Zoek uit wat de beste vorm is

Online marketing is een verzamelnaam van verschillende online activiteiten. Toch denken veel mensen bij het horen van deze term al snel aan zoekmachineoptimalisatie (SEO). Dit is inderdaad een belangrijk onderdeel van online marketing, maar er is meer. Zo rekenen we tegenwoordig ook zaken als Google Ads, Facebook Ads en Instagram Ads tot online marketing. Sommige bedrijven denken dat het het beste is om gelijktijdig te wedden op meerdere paarden. Dit kan inderdaad goed uitpakken, maar dat hoeft niet.

Twijfel je welke vorm van online marketing in jouw situatie het beste is? Kies er dan nooit lukraak wat uit, maar doe eerst onderzoek. Kijk bijvoorbeeld naar de doelgroep die je met online marketing wilt bereiken. Als je dit helder hebt, wordt het een stuk makkelijker om een keuze te maken. Jongeren zijn bijvoorbeeld veelal actief op Instagram en TikTok, terwijl je de wat oudere doelgroep mogelijk beter bereikt via Facebook of LinkedIn.

2. Testen, testen en nog eens testen

Voor het ene bedrijf is zoekmachineoptimalisatie voldoende, terwijl het andere bedrijf meerdere vormen van online marketing inzet. Om te bepalen waar jij het meeste baat bij hebt, doe je allereerst onderzoek. Heb je op basis van onderzoek een vorm van online marketing gevonden die het meest geschikt is voor jouw bedrijf? Dan denk je mogelijk dat dit de beste keuze is. Dit is inderdaad een optie, maar het kan ook verkeerd uitpakken.

Uiteraard wil je voorkomen dat je de plank (volledig) misslaat. Daarom is het belangrijk dat je altijd blijft testen en analyseren, welke vorm van online marketing je ook inzet. Dit helpt jou namelijk om te bepalen of je inderdaad de juiste keuze gemaakt hebt. Als dit niet het geval is, kun je overstappen naar een andere vorm zonder dat dit jou onnodig veel geld kost. Bovendien kun je campagnes nog bijsturen als uit de tests en analyses blijkt dat de resultaten niet zo zijn als je gehoopt had.

3. Onderschat de waarde van linkbuilding niet

Eerder in deze tekst haalden we al aan dat SEO een belangrijke rol speelt binnen online marketing. Als je aandacht besteedt aan de teksten op jouw website, kan dit je inderdaad een hogere positie in de zoekresultaten opleveren. Dit zorgt uiteindelijk mogelijk voor meer verkeer naar jouw website. Linkbuilding speelt hier eveneens een belangrijke rol in.

Helaas wordt deze pijler binnen Search Engine Optimization (SEO) door veel mensen (nog) onderschat. Zonde, want linkbuilding is nog steeds van onschatbare waarde. Als andere websites doorlinken naar jouw site, bestempelt een zoekmachine jou mogelijk als een autoriteit. Dit is zeker het geval als hoog aangeschreven websites naar jouw site linken. Reden genoeg om ook aandacht te besteden aan linkbuilding als je met online marketing begint.

4. Besteed online marketing uit

Heb je zelf geen kaas gegeten van online marketing? Of heb je gewoonweg geen tijd om hier zelf mee aan de slag te gaan? Geen probleem, want je kunt hier een specialist voor in huis halen. Dit brengt weliswaar kosten met zich mee, maar dit nadeel weegt niet op tegen alle voordelen. Zo beschikt een specialist over alle kennis op het gebied van online marketing. Hij kan niet alleen de voorkant van jouw website aanpassen, maar ook de achterkant. Naast alle kennis van Search Engine Optimization (SEO) kunnen zij jou bijvoorbeeld ook helpen met Search Engine Advertising (SEA) en ga zo maar door. Besteed je de online marketing van jouw bedrijf uit aan een specialist? Dan krijg je hier hoe dan ook geen spijt van.

Related posts
MarketingWebdesign

Zakelijke lening? Dit is het proces van aanvraag tot afbetaling

2 Mins read
Heb je geld nodig voor jouw bedrijf? Dan kun je bij familie en/of vrienden aankloppen. Helaas kunnen zij jou niet altijd uit…
Marketing

Checklist voor het kiezen van de perfecte bedrijfsauto

2 Mins read
Ben je op zoek naar de ideale bedrijfsauto? Dan kan het zijn dat je met heel wat vragen zit. Zoals: waar moet…
Marketing

De ideale auto voor ondernemers

2 Mins read
Als ondernemer wil je natuurlijk een voertuig dat jou overal naartoe brengt. Wellicht ben je op zoek naar een compacte bedrijfsbus of…
Jouw artikel op onze site? Neem contact met ons op!